مدیرعامل قطار شهری اهواز: خلع ید پیمانکار پروژه اولویت ما نیست
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۰۰۵۶۹۱
به گزارش ایرنا شهرام شاهین زاده روز چهارشنبه در نشست با رسانه های گروهی استان به روند احداث ایستگاه های قطار شهری اهواز اشاره کرد و گفت: پروژه قطار شهری اهواز از ابتدای سال 85 قرارداد آن شرکت کیسون به امضا رسید و قرار شد این پروژه ظرف مدت چهار سال به پایان برسد اما به دلیل مشکلات متعدد مالی و اختلاف نظرهای کارفرما و پیمانکار پس از گذشت 11 سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بر اساس این قرارداد این شرکت مکلف شد که منابع مالی این پروژه را از طریق فاینانس تامین کند و دیگر اعتبار دولتی به آن تعلق نگیرد.
مدیرعامل قطار شهری اهواز ادامه داد:اگرچه همه شرایط برای تکمیل پروژه در قرارداد پیش بینی شده بود اما وجود تحریم ها امکان باز کردن حساب LC را به ما نداده و همین امر فشار مضاعفی را به دولت وارد کرد.
وی بیان کرد: باوجود مشکلاتی که در تامین منابع مالی این پروژه صورت گرفت، تامین منابع به عهده شهرداری و دولت افتاد و بخش عمده ای از اعتبارات در این سال ها توسط دولت تامین شده و شهرداری نیز از حساب های جاری خود هزینه کرد.
شاهین زاده تصریح کرد: باوجود مشکلات و موانع موجود بر سر راه قطار شهری ، استاندار خوزستان در یک سال گذشته تلاش های فراوانی برای سرعت بخشیدن به روند کارداشته و همین تلاش ها باعث شد تخصیص اعتبار به این پروژه در سال 95 به صورت 100 درصدی صورت گرفته و دکتر نوبخت نیز در سفر خود به خوزستان حدود 570 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص دهد.
وی ادامه داد: همچنین با تلاش های صورت گرفته در سال جاری نیز 680 میلیارد ریال اعتبار در ردیف بودجه سال 96 برای این پروژه درنظرگرفته شده و هرچه روند کار سرعت بیشتری بگیرد میزان اعتبارات اختصاص داده شده نیز بیشتر می شود.
مدیرعامل قطار شهری اهواز بیان کرد: عدم جاری شدن فاینانس فشار مضاعفی به دولت وارد کرد در حالی که دولت تنها وظیفه مدیریت پروژه و فراهم کردن تسهیلات اداری را پیش بینی کرده بود اما اختصاص این اعتبارات به قطار شهری اهواز نشان از عزم جدی دولت برای تکمیل این پروژه بزرگ است.
وی بیان کرد: در طول 11 سال اخیر و از آغاز به کار این پروژه حدود چهار هزار و 500 میلیارد ریال به پیمانکار پرداخت شده که بخش عمده ای از آن را دولت پرداخت کرده است.
شاهین زاده تصریح کرد: اکنون با مجوز از بانک مرکزی برای این پروژه سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به چاپ رسیده که در پایان سال گذشته 500 میلیون ریال آن به فروش رسیده است و اگرچه میزان بالایی نیست اما از ابطال آن جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر نیز نرخ پیشنهادی تمام شرکت های سرمایه گذاری برای خرید اوراق مشارکت قطارشهری اهواز یکسان بوده و امید است در سال جاری شاهد خریداری میزان بیشتری اوراق مشارکت از سوی این شرکت ها باشیم.
مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: پروژه قطار شهری اهواز از اردیبهشت ماه سال 94 به صورت کامل متوقف شد ودیگر هیچ فعالیت عمرانی در آن انجام نشد و در شرایط کنونی نمیتوان انتظار داشت که بعد از دو سال تعطیلی روند کار پروژه با سرعت پیش برود.
وی ادامه داد: اکنون یکی از برنامههای اولویتدار ما، راه اندازی فاز اول خط اول پروژه است و به همین منظور خط اول پروژه قطار شهری اهواز به چهار فاز تقسیم شده است که براساس اولویت بندی روند اجرای آن پیش می روند.
شاهین زاده تصریح کرد: فاز نخست این پروژه از ایستگاه فرودگاه آغاز شده و تا مصلای مهدیه اهواز ادامه دارد که حدود 7/6 کیلومتر بوده و شش ایستگاه را پوشش می دهد.
وی بیان کرد: بر اساس برنامه زمان بندی شده قرار است فاز اول خط اول این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد و به صورت همزمان با روند اجرا، خرید واگن ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: در حال حاضر برنامه زمانبندی برای سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه قطار شهری اهواز در حال بررسی نهایی بوده و بعد از تصویب هیات مدیره آن را به شرکت کیسون ابلاغ می کنیم.
وی افزود:همچنین مهلت اعلام شده به شرکت کیسون برای جاری کردن فاینانس قرارداد محدود است که باید مورد نظر این شرکت قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.
مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها حدود 27 درصد پیشرفت دارد و به گفته مسئولان در 2 سال گذشته پیشرفت کار تقریبا صفر بوده و کارگاه نیز تعطیل بوده است.
در جلسه ای که مرداد 94 برای بررسی وضعیت مترو با حضور خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور در استانداری برگزار شد، نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 مسئولان، اعلام کردند که قصد دارند شرکت کیسون پیمانکار این طرح را خلع ید کنند.
خندان دل در سفر 24 فروردین 96 به اهواز نیز مهلت یک ماهه ای برای حل اختلافات پیمانکار و کارفرما تعیین کرده بود.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان 94 و پس از آن نیمه 96 اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (6 ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.
نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اسفند 95 در سفر به خوزستان اعلام کرد: دولت برای اتمام طرح متروی اهواز 600 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد تا بر اساس تعهدات مسئولان اجرایی مترو این پروژه ظرف 10 ماه آینده به بهره برداری برسد.
خط 2 قطار شهری اهواز نیز با 20 کیلومتر طول و 21 ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال 1388 در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال 1390 آغاز شده است.
7152/6002خبرنگار: محمدرضاخبازان**انتشاردهنده : کبری آقازری
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۰۰۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهرهگیری از بازیهای ویدئویی در برنامهریزی شهری
استفاده از بازیهای ویدیویی (گیمیفیکیشن) در طراحی و برنامهریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی میتوان پیش از اجرای طرحها در دنیای واقعی، آن را در بازیهای ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامهریزی شهری میتواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژهها و موضوعات مختلف باشد.
امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژههای شهرسازی از بازیهای کامپیوتری محبوبی همچون فورتنایت (Fortnite)، ماینکرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده میشود. به نظر میرسد شبیهسازهای رایانهای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامهریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت میکنند و پروژههای برنامهریزیشده را سرگرمکننده میسازند. کاربرد بازیهای شبیهسازی شهری در زندگی واقعی نشان میدهد که برنامهریزان شهری درنهایت همیشه به ورودیهایی نیاز دارند که شهر به آنها تعلق دارد و این ورودیها شهروندان هستند.
بازی برنامهریزی شهریبازیهای ویدئویی شبیهسازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستمهای پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و بهتدریج به تغییر برنامهریزیهای استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساختوساز شهرها نیز در طول تاریخ بهتدریج پیچیدهتر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.
بیشتر شبیهسازها هنوز روی جادهها و بزرگراهها تمرکز میکنند، با این حال بهتدریج نگرانیهای دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازیهای ویدئویی منتقل شد و مطابق آنها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوههای جابهجایی، انرژی و فعالیتهای محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.
تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامهریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازیهای ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آنها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان میدادند.
بازیهای شهرسازی بهتدریج ابعاد و شاخصهایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بینالمللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستمهای مدیریت شورای شهر با نمونههای بازی، دیجیتالی شد.
بازیهای ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانلهای مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابلتوجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازیها بهحدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت میکنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازیها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حملونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.
از سوی دیگر بازیکنان این بازیها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بیپایانی از وظایف چالشبرانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازیهای ویدئویی برنامهریزی شهری و برنامهریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعتها تلاش میکنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و دادههای بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.
طراحی شهرها با ماینکرافتماینکرافت یکی از محبوبترین بازیهای کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت میکند دنیای ساختمانها، دهکدهها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماینکرافت بازی میکنند، اما میتوان از آن برای برنامهریزی شهری نیز استفاده کرد.
یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژههای برنامهریزی شهری با استفاده از ماینکرافت پرداخت. این اقدام منحصربهفرد شامل کارگاههای مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق میشدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژههای محلهای سازماندهندگان را قادر میسازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.
امروزه نیز کارگاههای بسیاری در این زمینه برگزار میشود. شرکتکنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاهها دعوت میشود که ساکن محیطهای اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیتهای محلی هستند. در این کارگاهها همچنین از همه ذینفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامهریزان شهری بهعنوان شرکتکنندگان کلیدی دعوت میشود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبتهای شرکتکنندگان گوش دهند و جهت پروژههای شهری را تعیین کنند.
استفاده از ماینکرافت دو دلیل دارد، اول اینکه برای نسلهای جوانتر که میتوانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم اینکه این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب میشود. مخاطبان ماینکرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه میتوان آن را به افراد بیسواد نیز آموزش داد.
این کارگاهها به جوانان میپردازد، اما از همه گروههای سنی دیگر نیز دعوت میکند و قصد دارد شکافهای دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکتکنندگان بزرگتر یاد میدهند که چگونه از ماینکرافت استفاده کنند، به پویاییهای جالبی منجر میشود.
با این حال از آنجا که ماینکرافت برای معماران و برنامهریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامهریزی ایجاد ساختمانها یا محلهها را ارائه نمیدهد. بنابراین زمانی که پروژهای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامهریزان شهری واگذار میشود.
طراحی شهری به کمک بازی Cities:SkylinesCities:Skylines نمونه دیگری از بازیهای برنامهریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامهریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامهریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیهسازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه میدهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم میکند. بسیاری از برنامهریزان شهری از این بازی برای نمایش ایدههای برنامهریزی و آزمایش آنها استفاده میکنند.
حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاههای برنامهریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکتکنندگان بسیار مهم است. این متخصص بهعنوان مثال راههای مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد میکند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.
توجه به این نکته ضروری است که بازیهایی مانند Cities:Skylines نشان میدهد که چه مشکلاتی در برنامهریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعهای از جادهها، خیابانها و بزرگراهها به ورودیهای اصلی و بخشهای از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده میشود.
گیمیفیکیشن در شهر هوشمندشهرهای هوشمند نیز میتوانند به لطف بازیهای ویدئویی، پیادهسازی مدلهای دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایدهآلهای شهرهای هوشمند محسوب میشود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازیهای رایانهای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان میتوانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامهریزی کمک کنند. نتایج برنامهریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن میتواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نهتنها میتواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامهریزی ایدهها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخشهای بزرگی از مردم و جمعآوری نظرات آنهاست.
در واقع طراحی شهری و برنامهریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیستپذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند میتوانند به بهبود و افزایش این جنبهها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندیها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری میتواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.
کد خبر 750503