Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار اهواز با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری اهواز قرار بود ۵ ساله به پایان برسد اما پس از ۱۵ سال ۲۸ درصد پشیرفت داشته، گفت: فسخ قرارداد با شرکت کیسون تصمیمی جسورانه و جمعی بود.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، موسی شاعری با حضور در صدا و سیمای مرکز خوزستان در برنامه ی” افق روشن” در خصوص تعیین تکلیف پروژه ی قطار شهری اهواز اظهار کرد: قرارداد این پروژه ۳۰ مهر ماه سال ۸۵ با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو(با رهبری شرکت کیسون) ابلاغ شد، این قرارداد بین المللی است و ارزش کل پروژه به مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار آمریکا است که به نرخ آن زمان معادل ۷۴۰ میلیارد تومان می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: این قرارداد به صورت EPCF بسته شده است بدین معنا که شرکت کیسون باید تمام مراحل پروژه از جمله طراحی مهندسی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه را بر عهده داشته باشد.

شهردار اهواز افزود: در سال ۸۵ قرار بود پروژه قطار شهری اهواز پس از برگزاری مناقصه میان شرکت‌های متقاضی به یکی از آنها واگذار شود اما شرکت کیسون پیشنهادی مبنی بر تامین مالی ۸۵ درصدی پروژه به صورت فاینانس توسط شرکت چینی را مطرح کرد که همین پیشنهاد سبب شد شرکت کیسون به عنوان شرکت منتخب برگزیده شود.

پروژه ۵ ساله ایی که ۱۵ سال به طول انجامیده است

شاعری بیان کرد: کل پروژه ی قطار شهری اهواز در چهار فاز طراحی شده که قرار بود ظرف مدت پنج سال تکمیل شود اما در حال حاضر بعد از ۱۵ سال پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش CIVIL یا همان سازه و مهندسی ۵۷ درصد و در کل پروژه ۲۸ درصد است.

او ادامه داد: همه ی مبلغی که برای بخش CIVIL پروژه یعنی احداث تونل ها، ایستگاه ها و سازه باتوجه به کل مبلغ قرارداد(۷۴۰ میلیارد تومان) پیش بینی شده پرداخت شده است.

شهردار اهواز اضافه کرد: کل مبلغی که باید شرکت کیسون در بخش سازه ها هزینه می کرد ۳۱۰ میلیارد تومان بود که تا امروز بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به این شرکت پرداخت شده است که بخشی از آن بابت ۲۴۰ میلیارد تومان صورت وضعیت ارایه شده و مابقی بابت تعدیل ها بود.

مدیر سامانه شهری اهواز با بیان اینکه خط یک از فاز اول این پروژه در بخش سازه ها ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در فاز نخست از خط اول پروژه که به طول ۲۳ کیلومتر است ۲۸۰۰ متر ریل گذاری انجام شده و خط اول این فاز به طول ۶.۸ کیلومتر است که ۲.۸ کیلومتر از آن انجام شده است همچنین تا کنون ۱۷ کیلومتر تونل حفر و ۱۰ ایستگاه احداث شده است.

ادعاهای شرکت کیسون واهی است

شاعری تصریح کرد: مدیران شرکت کیسون مدام اعلام می کنند که پولی به ما پرداخت نشده اما در حقیقت صورت وضعیتی ارایه نشده که شهرداری اهواز آن را پرداخت نکرده باشد و بارها گفته ایم که ادعاهای آن ها واهی است.

شهردار اهواز اضافه کرد: به هیچ عنوان استاندار خوزستان، شورای شهر و شهرداری اهواز در خصوص منافع مردم کوتاه نمی آیند گر چه فشارهایی از ابتدا بر ما اعمال شد و در حال حاضر نیز وجود دارد.

او با اشاره به اینکه در سال ۹۶ صورت جلسه ای در خصوص این پروژه تنظیم شد که شرکت کیسون آن را امضا نکرد، بیان کرد: کیسون ادعا کرد ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه دارد و ابتدای سال ۹۸ با انتصاب بنده به عنوان شهردار اهواز مبلغ طلب خود را ۳۰۰ میلیارد تومان و بعد ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد، بدون اینکه کاری انجام شود.

مدیرسامانه شهری اهواز ادامه داد: بعد از آن شرکت کیسون طلب خود را ۹۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد، ۱۰ روز گذشته نیز در جلسه ای در سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و پنج روز پیش مبلغ طلب خود را به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تغییر داد که این نشان می هد این شرکت تمایلی برای ادامه ی کار ندارد.

شهردار اهواز افزود: بنده با استاندار خوزستان، اعضای شورای شهر اهواز و همچنین دو استاندار قبلی در این خصوص صحبت کردم که آن ها هم معتقد بودند این شرکت تمایلی به ادامه ی انجام کار ندارد. در تاریخ هفتم مهر ماه ۹۸ به صورت جدی اعلام کردم قصد فسخ قرارداد با کیسون را داریم.

شاعری با اشاره به سفر معاون اقتصادی وزیر کشور به اهواز در تاریخ هفتم مهرماه سال ۹۸ گفت: در جلسه ای در رابطه با تعیین تکلیف پروژه ی قطار شهری اهواز با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور، شهرداری اهواز و مدیرعامل و رییس هیات مدیره ی شرکت کیسون مقرر شد این شرکت ظرف ۷۲ ساعت تمایل به ادامه ی همکاری یا قطع همکاری خود را اعلام کند که در صورت اعلام ادامه همکاری می بایست ظرف ۱۰ روز کارگاه ها را فعال کند و شهرداری اهواز نیز متعهد شد بلافاصله با هر ارایه ی صورت وضعیت از طرف شرکت کیسون نسبت به پرداخت اعتبار اقدام کند.

او یادآور شد: در موعد مقرر یعنی ظرف ۷۲ ساعت بعد از جلسه، شرکت کیسون در نامه ای به شهرداری اهواز برای ادامه ی همکاری اعلام آمادگی کرد اما از آن زمان تا کنون پروژه فعال نشده است.

شهردار اهواز با اشاره به اینکه موعد قرارداد شرکت کیسون دو سال گذشته به پایان رسید که مجدد برای دو سال دیگر تمدید شد، بیان کرد: رییس هیات مدیره شرکت کیسون در جلسه ای بیان کرد"ما قادر نیستیم تا اعتباری برای این پروژه صرف کنیم” و اعلام کرد شهرداری اهواز حداقل ۳۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت کند تا پروژه مجدد فعال شود.

 ۱۸ ماه حقوق معوق کارگران قطار شهری اهواز

مدیر سامانه شهری اهواز اضافه کرد: گر چه پرداخت حقوق کارگران این پروژه توسط شهرداری اهواز خلاف ضوابط موجود بوده اما براساس مصوبه ی شورای تامین استان شهرداری اهواز تا کنون ۶۰ میلیارد تومان از حقوق کارگران پروژه ی متروی اهواز را پرداخت کرده است اما در حال حاضر این کارگران بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه دارند.

او با اشاره به فسخ قراداد با شرکت کیسون بیان کرد: در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که ادامه این قرارداد فایده ای ندارد و در شورای سازمان قطار شهری اهواز این را مطرح کردیم که موضوع به شورای عالی فنی ارجاع داده شد. داوری این پیمان در ابتدای قرارداد بر عهده ی اتاق بازرگانی پاریس بود اما در زمان تمدید قرارداد پذیرفته و قید شد که داوری به شورای عالی فنی محول شود.

شهردار اهواز تاکید کرد: تامین منابع مالی این پروژه از طریق فایناس محقق نشد که شرکت کیسون برای آن بهانه هایی از جمله اینکه شهرداری اهواز نتوانست بانک عامل را مشخص کند، مطرح می کند که این مساله نیز جای بحث حقوقی مفصل دارد.

پروژه مترو زخم بد بر پیکره شهر اهواز وارد کرده است

شاعری با اشاره به سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به خوزستان در سیلاب سال ۹۸ گفت: به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفتم پروژه ی متروی اهواز زخم بدی بر پیکره ی شهر است، ما فاز نخست از خط اول این پروژه(از سه راه فرودگاه تا مصلی) را با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی آن می توانیم ظرف مدت یک سال تکمیل کنیم به شرطی که پیمانکار اراده ای کار داشته باشد.

او ضمن عنوان اینکه از محل بودجه ی سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری اهواز برای پروژه ی قطار شهری اختصاص داده شده، اضافه کرد: ما به پیمانکار ابلاغ کردیم که کارگاه ها را تخلیه کند تا بتوانیم با پیمانکار جدید وارد مذاکره شویم و یک فرصت زمانی برای اینکه پیمانکار این کار را انجام دهد، وجود دارد.

مدیر سامانه شهری اهواز ادامه داد: به شرکت کیسون برای تخلیه کارگاه ابلاغ شده است انتظار داریم این شرکت نسبت به تخلیه کارگاه اقدام کند در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی بابت خسارت‌های وارده به فضای عمومی، حمل و نقل و حتی نسبت به خسارت‌های اجتماعی طرح دعوا می کنیم.

شهردار اهواز در خصوص تعیین تکلیف حقوق معوقه کارگران این شرکت گفت: این کارگران به صورت مستقیم با شهرداری اهواز قراردادی ندارند و می‌توانند علیه شرکت کیسون طرح دعوا کنند، اما یکی از شروط ما با پیمانکار جدید قطار شهری به کارگیری همین کارگران خواهد بود.

فسخ قرارداد با شرکت کیسون تصمیمی جسورانه بود

شاعری با اشاره به اینکه بعد از طی شدن مراحل قانونی به سمت بررسی و انتخاب پیمانکاری واجد شرایط می رویم و فعلا هنوز پیمانکار بعدی پروژه مشخص نشده، ادامه داد: فسخ قرارداد با شرکت کیسون تصمیمی جسورانه و جمعی بود.

شهردار اهواز تصریح کرد: مشکلات بسیاری در شهر اهواز از جمله فضای سبز وجود دارد و ما نسبت به آن ها آگاهیم اما در این شرایط سخت اقتصادی نمی توان جادو کرد، ما تلاش خود را برای رفع مشکلات می کنیم.

شاعری بیان کرد: طولانی شدن پروژه ی متروی اهواز جفای بزرگی در حق مردم اهواز بود که علت آن ترساندن از غولی به نام کیسون بود که اکنون این سد کنار گذاشته شد زیرا بیشتر از این نمی توانستیم از منافع مردم کوتاه بیاییم.

او با بیان اینکه این مساله باید هرچه سریع تر به سرانجام برسد، افزود: برای ادامه کار یک تیم حقوقی قوی تشکیل می دهیم.

شهردار اهواز در پایان بیان کرد: اگر اکنون یک پیمانکار قوی و با انگیزه پیدا شود یک سال بعد از شروع کار فاز نخست از خط یک پروژه، با تامین مالی که شهرداری انجام می دهد، تکمیل خواهد شد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهرداری اهواز استاندار خوزستان فسخ قرارداد شرکت کیسون برنا خوزستان پروژه ی قطار شهری قطار شهری اهواز فسخ قرارداد میلیارد تومان شهرداری اهواز شرکت کیسون شهردار اهواز ی انجام ی اهواز ادامه ی جلسه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۲۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری

استفاده از گیمیفیکیشن در طراحی و برنامه‌ریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی می‌توان پیش از اجرای طرح‌ها در دنیای واقعی، آن را در بازی‌های ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامه‌ریزی شهری می‌تواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژه‌ها و موضوعات مختلف باشد.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژه‌های شهرسازی از بازی‌های کامپیوتری محبوبی هم‌چون فورتنایت (Fortnite)، ماین‌کرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد شبیه‌سازهای رایانه‌ای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامه‌ریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت می‌کنند و پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده را سرگرم‌کننده می‌سازند. کاربرد بازی‌های شبیه‌سازی شهری در زندگی واقعی نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان شهری درنهایت همیشه به ورودی‌هایی نیاز دارند که شهر به آن‌ها تعلق دارد و این ورودی‌ها شهروندان هستند.

بازی برنامه‌ریزی شهری

بازی‌های ویدئویی شبیه‌سازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستم‌های پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و به‌تدریج به تغییر برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساخت‌وساز شهرها نیز در طول تاریخ به‌تدریج پیچیده‌تر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.

بیشتر شبیه‌سازها هنوز روی جاده‌ها و بزرگراه‌ها تمرکز می‌کنند، با این حال به‌تدریج نگرانی‌های دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازی‌های ویدئویی منتقل شد و مطابق آن‌ها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوه‌های جابه‌جایی، انرژی و فعالیت‌های محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.

تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامه‌ریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازی‌های ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آن‌ها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان می‌دادند.

بازی‌های شهرسازی به‌تدریج ابعاد و شاخص‌هایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بین‌المللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستم‌های مدیریت شورای شهر با نمونه‌های بازی، دیجیتالی شد.

بازی‌های ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانل‌های مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازی‌ها به‌حدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت می‌کنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازی‌ها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حمل‌ونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.

از سوی دیگر بازیکنان این بازی‌ها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بی‌پایانی از وظایف چالش‌برانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازی‌های ویدئویی برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعت‌ها تلاش می‌کنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و داده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.

طراحی شهرها با ماین‌کرافت

ماین‌کرافت یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت می‌کند دنیای ساختمان‌ها، دهکده‌ها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماین‌کرافت بازی می‌کنند، اما می‌توان از آن برای برنامه‌ریزی شهری نیز استفاده کرد.

یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شهری با استفاده از ماین‌کرافت پرداخت. این اقدام منحصربه‌فرد شامل کارگاه‌های مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق می‌شدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژه‌های محله‌ای سازمان‌دهندگان را قادر می‌سازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.

امروزه نیز کارگاه‌های بسیاری در این زمینه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاه‌ها دعوت می‌شود که ساکن محیط‌های اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیت‌های محلی هستند. در این کارگاه‌ها همچنین از همه ذی‌نفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامه‌ریزان شهری به‌عنوان شرکت‌کنندگان کلیدی دعوت می‌شود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبت‌های شرکت‌کنندگان گوش دهند و جهت پروژه‌های شهری را تعیین کنند.

استفاده از ماین‌کرافت دو دلیل دارد، اول این‌که برای نسل‌های جوان‌تر که می‌توانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم این‌که این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب می‌شود. مخاطبان ماین‌کرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه می‌توان آن را به افراد بی‌سواد نیز آموزش داد.

این کارگاه‌ها به جوانان می‌پردازد، اما از همه گروه‌های سنی دیگر نیز دعوت می‌کند و قصد دارد شکاف‌های دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکت‌کنندگان بزرگ‌تر یاد می‌دهند که چگونه از ماین‌کرافت استفاده کنند، به پویایی‌های جالبی منجر می‌شود.

با این حال از آنجا که ماین‌کرافت برای معماران و برنامه‌ریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامه‌ریزی ایجاد ساختمان‌ها یا محله‌ها را ارائه نمی‌دهد. بنابراین زمانی که پروژه‌ای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامه‌ریزان شهری واگذار می‌شود.

طراحی شهری به کمک بازی Cities:Skylines

Cities:Skylines نمونه دیگری از بازی‌های برنامه‌ریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامه‌ریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامه‌ریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیه‌سازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه می‌دهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم می‌کند. بسیاری از برنامه‌ریزان شهری از این بازی برای نمایش ایده‌های برنامه‌ریزی و آزمایش آن‌ها استفاده می‌کنند.

حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاه‌های برنامه‌ریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکت‌کنندگان بسیار مهم است. این متخصص به‌عنوان مثال راه‌های مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد می‌کند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.

توجه به این نکته ضروری است که بازی‌هایی مانند Cities:Skylines نشان می‌دهد که چه مشکلاتی در برنامه‌ریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعه‌ای از جاده‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به ورودی‌های اصلی و بخش‌های از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده می‌شود.

گیمیفیکیشن در شهر هوشمند

شهرهای هوشمند نیز می‌توانند به لطف بازی‌های ویدئویی، پیاده‌سازی مدل‌های دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایده‌آل‌های شهرهای هوشمند محسوب می‌شود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان می‌توانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامه‌ریزی کمک کنند. نتایج برنامه‌ریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن می‌تواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نه‌تنها می‌تواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامه‌ریزی ایده‌ها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخش‌های بزرگی از مردم و جمع‌آوری نظرات آن‌هاست.

در واقع طراحی شهری و برنامه‌ریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیست‌پذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند می‌توانند به بهبود و افزایش این جنبه‌ها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندی‌ها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری می‌تواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.

کد خبر 750503

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات آسفالت معابر کوی نورد اهواز
  • جزییات جدید از پروژه سه طبقه کردن میدان ونک
  • پل صاحب روضات آماده بهره‌برداری است
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • بهره‌گیری از بازی‌های ویدئویی در برنامه‌ریزی شهری
  • بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری
  • تامین اعتبار برای خرید واگن های جدید قطار شهری کرج
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • تلاش شبانه‌روزی تیم‌های خدمات شهری برای رفع آبگرفتگی از معابر